Turen går från Ramal lah in mot den helig a staden

”Entrance” står det på den gula skylten vi styr våra steg mot. Vi hamnar bakom två kvinnor och deras barn. In i fållan. Boskapsfållan. Det är så smalt att man bara kan gå en och en. Järnstaket på båda sidor och galler som tak. En hög röst i högtalaren påminner mig om de filmer jag sett från koncentrationslägren. På uppsamlingsplatsen när folket ska delas upp i två köer. En till vänster och en till höger. Klumpen i magen gör sig påmind och jag ryser till. Den roterande järngrinden klickar återigen till och väcker mig ur mina funderingar. Ytterligare några av oss kan gå igenom. Vi följer efter strömmen bort till nästa kö. Det råder en viss osäkerhet om vi står i rätt kö eller inte. När vi möter några som försöker ta sig igenom från andra hållet flyttar vi oss till kön till vänster om oss. Längst fram ännu en roterande grind. Barnen framför bråkar lite med varandra. Mamman skiljer dem åt och drar med sig barnen, en efter en, genom grinden. Den yngsta sitter i en sele på hennes mage. Nu är det snart vår tur. Den unge killen framför mig fastnar i grinden och får snällt vänta på sin tur tills han kan komma ut. Grinden klickar till och knirrar lite motvilligt. På andra sidan tjuter metalldetektorn när någon går igenom och du grälar på en medelålders kvinna. Slutligen släpper du igenom henne. I båset står ditt vapen bredvid dig och du tittar trött på min passbild och visumstämpeln. Din blick möter min. Du är yngre än mig. Du vinkar åt mig att fortsätta framåt. Jag går mot ”exit”-skylten.

/Amanda
cimg1376

Om equmenia

equmenia är en gemensam organisation för riksförbunden MKU, SBUF och SMU. equmenia är till för riksförbundens lokala föreningar, som bedriver verksamhet för barn och ungdomar i hela Sverige. equmenias första och största mål är att sprida evangeliet om Jesus Kristus bland barn och unga genom ord och handling.
Det här inlägget postades i Palestina och Israel 09/10 och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Turen går från Ramal lah in mot den helig a staden

  1. Desireé Grosvernier skriver:

    Vad jobbigt det måste ha varit att gå igenom den trånga hemska gallerkorridoren. Tänk att behöva göra det varje dag?!

  2. Peter Karlbom skriver:

    Man vänjer sig aldrig vid den känslan.. eller det kanske man gör men jag hoppas inte man gör det. Mins dom gångerna jag passerade och det var bara att viasa upp sitt röda EU pass och gå igenom.. En kö för kvinnor, barn och utlänningar och en kö gör männen..

  3. Cecilia Andersson skriver:

    Hej Amanda, jättekul att höra ifrån dig! Ska följa din blogg, och försöka skriva lite om livet här oxå så du inte glömmer oss. Saknar dig givetvis i kyrkan och RG. Marten kom och gick även detta år utan några problem för vår del, den 3 okt blir det konsert i Arvika….Känns som du kommer att få intressanta månader, ta väl vara på dem, GVD, kramar Cissi

Kommentera

