Att öva räkning och att härdas

– Sexton, sjutton, arton, nitton, tjugo, tjugoen… tjugotva stycken.

– Vitblaa?

– Näej, blavita.

– Men halla hur gjorde ni med shortsen? För här är en lada till, med nästan bara shorts.

– Men de där är ju annorlunda, det där är ju inte fotbollsshorts.

– Det kanske är domarshorts..?

– För tjejdomare i sant fall. Äh, skriv ”inte match-shorts” pa ladan.

– En o sjutti o tva o sjutti o tre o fyr o fem o sex o sjutti, sjuttisjuuu sjuttiatta, sjuttinio och attio! ”Lada 24, hopprep, 80 stycken”. Halvvägs! Nu är det bara det äckligaste kvar…

– Assa tack för att du tar det där hörnet, jag hade inte gjort det…

– Mm men jag har handskar, sa nu kan jag göra vad som helst.

– Hur mar du gumman?

– Ehm, lite illa… Jag blir typ aksjuk av att titta upp och titta ner sahär hela tiden.

– Du ser ganska trött ut.. Är det inte bättre att du gar och vilar lite? Vi fixar ju det här.

– Ga och drick!

– Sätt dig vid datorn!

– Mmm… jaa. Tack.

– Nu lyfter jag här borta.

– …

– Sa det kanske kommer en massa kryp farande… Bara sa ni är beredda. (…) Aaaaahhh HUH!

– Vad är det?!

– Neej nat som kryper bara..!

– Var det en kackerlacka?!

– Neej mer som… langt… kanske en tusenfoting.

– Ah fy!

– Assa det här kan vara det äckligaste jag har gjort.

– Kom igen nu da! Har du skrivit pa den?

– Neej, vad är vi pa?

– Nio. Rödsvarta.

– ”Tröjor, rödsvarta, 7 stycken”.

– Sa jag sju?

– … Nääej, eller jo, kanske..?

– Jag trodde jag sa nio jag.

– Ja. Det gjorde du ju i och för sig.

– Hahahaa du är sa trött nu!

Kongopraktikanternas förmiddagsprojekt den här veckan är att röja, styra upp och räkna allt material i ett Gothiaförrad här pa ASUdh. Jag trodde det var smutsigt i var källare hemma, och att det var äckligt att sta i disken pa jobbet. Men tänka sig sa begränsad man kan vara i sina föreställningar..! Det här skulle kunna vara världens skitigaste rum. Och pappkartonger klarar sig inte allt för bra i det här klimatet, särskilt inte om de star direkt pa golvet. Damm, sand och spindelnät fanns det gott om, och naturligtvis hade en drös insekter fattat tycke för och bosatt sig i de tranga, fuktiga utrymmena mellan ladorna… Men ”ta fram det bästa humör du har var morgon när solen gar opp” som en vis människa en gang skrev. Och som de visa ungdomar vi är gick vi in med friskt mod. Och visst gar det. Idag är det onsdag och pa de här tre dagarna har vi tagit oss igenom dryga 30 lador fyllda med tröjor, shorts, strumpor, bollar, flaskor och hopprep. Ja just de, hopprep. Nagon har, av nagon för oss okänd anledning, skickat ner ettusenetthundrasextionnio stycken hopprep. 1169. De räknade jag färdigt i förmiddags. Äntligen!

//Sara

Om equmenia

equmenia är en gemensam organisation för riksförbunden MKU, SBUF och SMU. equmenia är till för riksförbundens lokala föreningar, som bedriver verksamhet för barn och ungdomar i hela Sverige. equmenias första och största mål är att sprida evangeliet om Jesus Kristus bland barn och unga genom ord och handling.
Det här inlägget postades i Kongo-Brazzaville 09/10 och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

