Fly(k)tt

Måndag eftermiddag kom ett par poliser till skolan arken. Jag var i min lägenhet så jag träffade dem aldrig. Men jag blev uppringd och fick frågan om jag hade fått mitt nya visum, vilket jag hade men jag hade inte hämtat ut passet från visum avdelningen. Så det blev lite nervöst både från min sida och skolans. De pratade med Mary, John och Jessica men sa att de skulle komma tillbaka dagen efter och då ville de prata med alla oss utlänningar. Så vi gjorde oss redo att möta polisen. Då vi alla är här på turist visum, inte är lärare officiellt sett, skolan inte har tillstånd att ha utländska lärare och att hela utlänningar i koppling till kyrka (och även skola) är väldigt känsligt i kina var det mycket som gick runt i huvudet på oss. Vi fick veta att klockan 15 skulle de komma till skolan. Men runt lunch ringer John som har fått ett samtal från Gö och säger att vi ska packa lite grejer och åka ifrån skolan klockan 14:30 dvs inte träffa poliserna. Det kändes då som om vi flydde från polisen. Så jag städade ur mitt skrivbord (Det behövdes iof) på allt som kunde koppla mig dit. Sedan packade jag en väska för natten och mötte upp med J o J för att ta bussen till en lägenhet inne i wuhan. Vi försökte fråga våran Kinesiska guide men eftersom det inte egentligen berörde henne hade hon inte vågat fråga. Väl i lägenheten möttes vi av Gö, Maria och Lö. Och vi fick en kort förklaring till varför vi varit tvungna att åka iväg. Vilket ungefär var, vi vill inte att polisen pratar med er då det kommer hamna i register vilket kan göra det svårt för er att komma tillbaka till kina igen. Och de var oroliga för skolan. Vi fick också veta att vi inte kan flytta tillbaka till de gamla lägenheterna på ett tag.

Ganska snart fick vi veta att poliserna mest var ute efter att rädda sitt egna skin då detta land styrs som det görs är det polisernas ansvar ifall det skulle hända oss något. Så för deras del var det ok att vi var på skolan, till och med är lärare, om vi inte bor i deras område. Dvs bor på andra sidan stadsgränsen till wuhan.

Vi bor nu i en lägenhet på 23e våningen i ett nybyggt fint område. Det som är jobbigt är att vi nu måste ta en buss 40 min till skolan varge morgon och tillbaka varje kväll men sista bussen tillbaka går klockan 6 så vi måste lämna skolan före middag för att vara säkra på att komma med en buss.

Vi har precis fått internett installerat så vi slipper sitta på balkongen och snylta från någon granne i huset bredvid.

MVH Peter

Om equmenia

equmenia är en gemensam organisation för riksförbunden MKU, SBUF och SMU. equmenia är till för riksförbundens lokala föreningar, som bedriver verksamhet för barn och ungdomar i hela Sverige. equmenias första och största mål är att sprida evangeliet om Jesus Kristus bland barn och unga genom ord och handling.
Det här inlägget postades i Kina 09/10 och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

