Vinterlandet

Nollgradigt, pälsmössa, chai latte, nej det tillhör inte Kongo. Jag är tillbaka i Sverige igen, i kylan, i det strukturerade, i den materiella världen, i stressen i strävandet mot effektivitet och där tider plötsligt är till för att passas.

Jag tillbringade110 av 220 dagar i Kongo Brazzaville, det land som jag så länge har drömt om att få lära känna. På grund av sjukdom, praktiska och andra skäl tog jag mitt beslut att avbryta min vistelse. Att inte avsluta äventyret tillsammans med dem som jag för 4 månader sedan började det hela med tar naturligtvis emot, men ibland får man helt enkelt stanna upp och bara lyssna på sig själv. Det tuffa med att kämpa och kämpa till det yttersta ända in i slutet blev inte värt det, att svälja ståltheten och ”ge upp”-även om jag inte ser det som ett nederlag- tror jag är väldigt nyttigt ibland. I mig är erfarenheten oändligt mycket större än den var innan jag åkte, och förmodligen märker jag av det otroligt mycket mer än vad folk runt omkring mig gör. Det är något som man inte kan få på ett papper, kunskap som inte granskas för betygsättning och som sedan går att bevisa genom några enkla tecken. Det är inte heller något som är ”inpluggat” dagen innan ett prov då allt ställs på spel, för att sedan lika snabbt försvinna ur minnet, kanske av obetydlighet, kanske av brist på engagemang eller bara av ren glömska. Nej, det här är en alldeles äkta upplevd erfarenhet och kunskap. Något som kommer följa mig hela livet. Inte alls så konkret som många kanske skulle önska, men i längden är det en betydelse som få anar.

Alla har pratat så mycket om den här kulturchocken som kommer när man är tillbaka i Sverige igen, att den är större än den man möts av i det nya landet. Jag kan påstå att för mig blir den bara större och större ju längre tiden går i kombination med min frustration över hur lätt det är att falla tillbaka i exakt samma mönster som innan. Jag har varit hemma nu i mitt vinterland i ca 2 ½ vecka. I början var jag mest lättad över att äntligen vara hemma och stängde nog därför av chocken för ett tag, förutom första dagen då den inte gick att undervika. Jag möttes av ett tomt och kallt Arlanda där människorna tyst och snällt stod och väntade på sina resväskor som allt eftersom rullade upp på bandet. I parkeringshuset där bilarna inte var grönvita längre, utan hade egna färger i olika grådaskiga nyanser var det lika tyst som inne i vänthallen. Väl ute på de fina och släta vägarna såg jag stora ytor bredvid som inte användes till någonting, vägarna var tomma och rörelsen minimal. På en vägkrog var vi de ända gästerna och på radion spelades någon musik jag inte kände igen men som antagligen redan var en plåga för de svenskar som bott här hela hösten. För mig blev vissa låtar redan en plåga efter första gången då jag upptäckte att gamla bra låtar bara hade gjorts om till någon sämre version. Min första stora besvikelse i detta tillstånd.

Andra dagen kändes det som att jag inte alls hade varit i Kongo så länge, i Sverige kändes det som att jag varit i senast förra veckan. Nu har jag landat lite mer och Kongo känns fortfarande ganska overklig i denna värld samtidigt som det nu mer är helt verkligt för mig. Som jag sa blir kulturchocken här i Sverige större och större desto djupare in i samhället jag slussas. Varje dag upptäcker jag höjden av meningslöshet i form av olika saker, allt ifrån bråket i Paradise hotel till den röda sulan under Cameron Diaz dyra high heels. Nu är det som ni kanske förstår inte tålamodet som ställs på sin spets längre, istället är det sättet att förhålla sig till saker som gör vardagen komplicerad. Det mest skrämmande är hur lätt det tycks vara att anpassa sig.

Puss&Kram

/Louise Sverige

Om equmenia

equmenia är en gemensam organisation för riksförbunden MKU, SBUF och SMU. equmenia är till för riksförbundens lokala föreningar, som bedriver verksamhet för barn och ungdomar i hela Sverige. equmenias första och största mål är att sprida evangeliet om Jesus Kristus bland barn och unga genom ord och handling.
Det här inlägget postades i Kongo-Brazzaville 09/10, Sverige 09/10 och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

