Hong Kong

mg_8311

Vi har varit I Hong kong. Anledningen att vi åkte dit var att John och Jessica behövde förnya sitt visum, eller iaf få en stämpel i passet som sa att de lämnat kina och sedan kommit tillbaka igen. Så fredag morgon tog vi ett plan ner till Shenzhen där vi mötte upp med Allan en vän till JoJ. Han tog oss med runt i Hong kong. Vi tog en snabb färja över till ön och sedan en taxi till hotel Ramada där vi bodde 2 nätter.

mg_8293

På fredag kväll tog vi MTRen över till Kowloon (fastlands delen av Hong kong) Där vi började leta efter Hard rock cafe. Enda problemet (vilket vi fick reda på senare) var att det stängt. Så vi tog ett schyst pizza hak istället. Där satte vi oss ner och pratade om våra erfarenheter av arken och Kina. Efter att bara ha ätit 2 ”peanut butter and jelly” mackor hela dagen var det underbart (det var bra pizza dessutom). Efter pizzan gick vi över till Sheraton hotel för att kolla på utsikten över Hong kong från översta våningen. Men minimi orderna var på 150HKD per person vilket inte riktigt kändes värt. Men Allan sa vi stannar, jag bjuder. Och det var underbart, vi beställde 2 efterrätter var och en drink. Sedan satte vi oss ner och njöt av utsökt efterrätt och fantastisk utsikt.

mg_8310mg_8318

En sak vi la märke till på vägen hem var alla skyltar med Louis Vuitton, Giorgio Armani, Prada m.m. det var överallt, jag antar att det blir så när man har så många millionärer på ett ställe.

untitled-1

Morgonen efter gick vi upp tidigt för att ha tid att se oss omkring. Wi började åter på Kowloon med ”The star walk” med alla kinesiska filmstjärnor medan vi väntade på att Rymd museet skulle öppna. Vi gick runt där en bra stund och testade på vad de hade att erbjuda. Lite som universeum saker att testa, månpromenad (inte för mig då jag vägde för mycket och var för lång), flygsimulator m.m. Efter det blev det första lunchen på MC Donalds och vidare till Vetenskap och teknik museet som också det var som en stor experimentverkstad.

mg_8359

Sedan tog vi MTRen över till Hong kong och ställde oss i kön för att åka rälsbuss upp till ”The Peak”

mg_8440

Vi åt middag på Bubbagump, en restaurang inspiredad från filmen Forest Gump så klart. Fantastisk utsikt, god mat och trevligt sällskap.

mg_8455

Efter middagen gick vi upp på taket för att ta lite bilder innan vi tog en taxi tillbaka till hotellet för lite sömn.

mg_8464

Morgonen efter tog vi oss tillbaka till Shenzhen för en lugn dag, handlade lite (PS CS4 för 8 kr tex), fick fot massage och mötte på kvällen upp med några av Allans vänner för sushi, det var nog den bästa sushi jag ätit så här långt.

mg_8479

Måndag morgon tog vi det bara lugnt, sa adjö till Allan och fick en huvud tvätt/massage, underbart!
Sedan bar det av hemåt till kalla Wuhan.

mg_8483

Om equmenia

equmenia är en gemensam organisation för riksförbunden MKU, SBUF och SMU. equmenia är till för riksförbundens lokala föreningar, som bedriver verksamhet för barn och ungdomar i hela Sverige. equmenias första och största mål är att sprida evangeliet om Jesus Kristus bland barn och unga genom ord och handling.
Det här inlägget postades i Kina 09/10 och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.