5 dagar kvar

Att lägret i Kinshasa i mellandagarna var väldigt uppskattat för min del har redan framgatt här. Det jag dock inte ens nämnt än är en av de bra saker som följde pa det lägret. Just under det lägret fick jag nämligen höra talas om och även lyssna till kören Karisma Afro Gospel, som är för hela JEEC och inte församlingsanknuten. Ah ja, en ungdomskör, perfekt! Där sjunger jag nu, och har sa gjort hela terminen. Och det är sa kul! Ungdomar,kontinuitet, kompisar, skratt och intern jargong, uppsjungning, stämrep, ja allt man gärna kan önska.

För att knyta an till rubriken sa har vi hela aret repat inför en konsert och vi är nu inne i slutfasen av förberedelserna. Pa lördag smäller det, Karismas första konsert 2010..! Jag har redan börjat bli nervös, de har lyckats övertala mig till att göra ett solo ocksa sa nog kommer jag hinna bli ordentligt nojig under de här fem dagarna.

Att förbereda och genomföra en konsert med en ungdomskör är inte alla ganger en smidig process. I synnerhet inte i Kongo. Visst har vi lyssnat till mycket tjat om att komma i tid till repen. Visst har vi fatt skäll för att vi fortfarande inte kan stämmorna. Och visst har vi tjafsat om hur rörelserna bör se ut. Men allt det är betydelselösa bagateller. Vart stora problem är, som sa ofta här, pengarna. En konsert kostar. Lokalhyra, plus hyra av stolar, tryck av biljetterna, reklamaffischer och banderoller, kördräkter, instrument och ljudutrustning… Det är inget billigt projekt. Men var ska vi fa pengarna ifran? JEEC har inget att sponsra oss med, och vi har inget samarbete med nagon extern partner som kan bidra. Pengarna maste tas ur vara egna fickor, det är vi körmedlemmar som själva maste betala. Och visst finns viljan, det är klart av var och en vill bidra och gärna skulle batala för sig, om man bara kunde. Men var ska man fa pengar ifran? Ungdomsarbetslösheten i Sverige är inte ens värd namnet i jämförelse med den kongolesiska. Och i manga fall har inte föräldrarna heller just mycket över. Vad kan man da göra? Be, och fortsätta kämpa.

Varje dag ber jag för var kör och var konsert. Jag tackar för den vilja som var och en har att ge av sitt engagemang och sina pengar för att förverkliga vart gemensamma projekt. Jag ber om välsignelse och lösning, att det pa nat sätt ska ga ända, trots att kollekten ibland bara samlar in nagra hundra franc och det aterstar tiotusentals. Jag är full av beundran inför den energi och vilja jag ser hos de andra. De bara fortsätter, trots allt. En san tillit och envishet är verkligen värd all respekt, och jag önskar sa innerligt att de alla snart ska belönas. Jag ber för att livet i Kongo ska bli lättare, för människorna här förtjänar sa otroligt mycket bättre. Be med mig, be för Kongos unga.

/Sara

Om equmenia

equmenia är en gemensam organisation för riksförbunden MKU, SBUF och SMU. equmenia är till för riksförbundens lokala föreningar, som bedriver verksamhet för barn och ungdomar i hela Sverige. equmenias första och största mål är att sprida evangeliet om Jesus Kristus bland barn och unga genom ord och handling.
Det här inlägget postades i Kongo-Brazzaville 09/10. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till 5 dagar kvar

  1. J .T. skriver:

    Skulle bra gärna vilja vara med och se och höra. Förevigas konserten möjligen på film? Hoppas det.

  2. Finn o Ingalill skriver:

    Hej Sara! Ja, det var lite lång nyhetstorka men så kom mycket på en gång! Vi blir rörda och glada över att du äntligen kommit in i något som känns riktigt meningsfullt och att du har kul i gemenskapen. Vi förstår att du inte kan vara mera mitt i smeten när du bor vid Centre och Bakongomarknaden!! Som du skriver var det nog bra att du inte hamnade där från början!
    Kramen från oss

Kommentera

