(O)visshet

Rapporterna fran Jerusalem, Vastbanken och Gaza har under senaste veckan fyllt nyheterna varlden over. Hetsiga uttalanden och hot blandas med den patagliga tystnaden fran askadarna. Demonstrationer och aktioner har pa manga hall urartat till valdsamheter mellan demonstranter och poliser. Det som borjade i Jerusalem spred sig snabbt till manga andra stader i omradet. Stenkastning och targasgranater. Gummikladda kulor och kravallstaket. Antal skadade och arresterade skot i hojden och hundratals militarer blixtinkallades till tjanst. Den ena dodsfallet efter det andra. Forsvinnanden. Under en veckas tid var hela Vastbanken avstangd och Gamla stan i Jerusalem likasa. Oroligheter blossade ocksa upp i Gaza och nya bombrader genomfordes. Spanningen var pataglig och det spekulerades i ifall detta var startskottet for den tredje intifadan. Ar det det? Ingen kan sakert veta. Ovissheten haller bada folken i ett jarngrepp och fredsforesprakare haller andan.

Aven om det denna vecka ar lite lugnare an forut sa fortsatter oroligheterna och sammanstotningarna. En tredje intifada? Inte troligt just nu, om inte nagot nytt kommer upp som ger nytt bransle till lagorna. Folk ar trotta. Trotta pa vald och ater vald. Trotta pa att vara radda. Det dranerar ens energi, hos oss alla. For mig har detta, tillsammans med annat, fort med sig vissheten om att jag om en manads tid kommer att vara redo att lamna landet. Inte an. Jag har fortfarande saker jag vill gora, saker jag vill hinna se, manniskor jag vill hinna traffa. Men jag trodde inte att jag inom en sa pass snar framtid skulle vara redo att aka harifran. Jag vill inte att den sista manaden enbart ska vara en nedrakning, en transportstracka. jag vill gora det mesta av tiden som ar kvar har. Men alla har vi en grans for vad vi orkar. Jag kan se den gransen skymta langre fram pa vagen.

/Amanda

Om equmenia

equmenia är en gemensam organisation för riksförbunden MKU, SBUF och SMU. equmenia är till för riksförbundens lokala föreningar, som bedriver verksamhet för barn och ungdomar i hela Sverige. equmenias första och största mål är att sprida evangeliet om Jesus Kristus bland barn och unga genom ord och handling.
Det här inlägget postades i Palestina och Israel 09/10. Bokmärk permalänken.

Kommentera

