“Lassi gor, Lassi go riringn, Lassi gor L assi goriringn, Lass i gor Lassi goriring n, oso promnera prom nera vi!”

Kan ni gissa vad jag har gjort i helgen?? Jag har varit pa scoutläger, och det ska jag berätta mer om senare. Det häftigaste nu är att jag har uppfyllt nagot jag aldrig trodde jag skulle lyckas med. Jag har lekt Lasse gar i ringen med en grupp kongoleser..! WOW tänker jag! Det är sa fantastiskt att jag knappt tror att det är sant, och jag kunde bara inte sluta le igar kväll. J

Lasse gar i ringen är nog min favorit bland alla SMUiga ringlekar. Verkar lätt men är helkranglig när man försöker, jättekul när man kan den men alltid komplicerad att förklara, och man far trassla och repetera och börja om. Tänk er da att försöka sig pa att lära ut den till en grupp bestaende enbart av nybörjare, där ingen kan varken sangen, texten, rytmen eller rörelserna. Och tänk er att försöka förklara pa allt det där pa franska. Hujeda mig, vilken utmaning…

Men kongolesiska scouter är gymma pa sang, dans och lek, och de lyckades – de lyckades helt sjukt bra! Jag har aldrig under hela mitt scoutliv varit med om en grupp med sa manga amatörer som klarat det sa fort..! Det är sant! Höger hand, höger hand din make, vänster hand, vänster hand din granne, armen om, armen om den tredje och sa promenerar promenerar vi! Inga problem, de fattade nästan pa en gang och sen flöt det pa. Det var inte ens svart att fa killarna att spela tjejer, som jag nog hade förväntat mig (i SMU är jag van vid tjejöverskott, men här är det istället ett enormt killöverskott). Jag själv behövde inte ens leda varken sangen eller dansen, utan kunde ga med som deltagare precis som alla andra, och vi tillsammans ledde leken! Jag blev sa stolt över dem, och alldeles varm inombords.

Tänk att jag fick min ringdans till slut..! Och det var förvanansvärt likt hur det brukar vara hemma, samma stämning och allt..! Jag kan inte fatta att jag har fatt leka LASSE GAR I RINGEN i KONGO! Tillfreds var ordet, tillfreds.

/Sara

Om equmenia

equmenia är en gemensam organisation för riksförbunden MKU, SBUF och SMU. equmenia är till för riksförbundens lokala föreningar, som bedriver verksamhet för barn och ungdomar i hela Sverige. equmenias första och största mål är att sprida evangeliet om Jesus Kristus bland barn och unga genom ord och handling.
Det här inlägget postades i Kongo-Brazzaville 09/10. Bokmärk permalänken.

Kommentera

