Dzoumouna, Dzoumouna, ooh Dzoumouna, Dzoumouna

Jag har varit pa scoutläger med hela provinsen Brazzaville, i Dzoumouna en bit väster om stan. Första och främst maste jag skriva att jag gillar läger. ”Även när det är trakigt pa läger sa är det alltid roligt” brukar jag tycka. Det är min grej, sa fort det är sa pass bra att det är atminstone nagorlunda bra nästan hela tiden – da trivs jag och kopplar bort allt annat. Da sträcker sig världen fran grinden till badplatsen, mer än sa finns inte. När man softar i lägerköket och pratar om allt och inget. När man badar i an. När man äntligen far äta tillsammans. När man hejar pa en gammal kompis. När man sjunger sanger fran Lejonkungen pa varsitt sprak. När man gar pa upptäcksfärd och lär sig nat nytt.

Det känns som att det här scoutlägret blev som en sammanfattning för min scoutdel här. Jag fick träffa alla de jag tidigare hälsat pa hos och liksom säga ”hej igen och tack och ha det sa bra”. Jag fick chans att paminnas om alla de danser och rop de lärt mig, och de kom ihag de lekar jag lärt dem. Vi blandade Laurentzia, Mame mame mame, Dzoumouna-sangen, Muffinman, Pour ce repas pour toute joie nous te louons Seigneur och Gode Gud välsigna maten amen. Asbra!

Men kongolesisk scouting är otroligt tvasidig. Det är med scouterna jag kan ha mina allra roligaste stunder här, och det är ocksa med dem jag kan ha det som allra jobbigast. Det är det bästa och det värsta. Hatkärlek.

Den ena sidan tycker jag inte om. Den är militärisk. Som i lumpen. Det är visselpipor med olika signaler, det är order till sma barn, det är uppställning, inspektion, instoppade skjortor som är knäppta ända upp tilll strypknappen, givakt, lediga, händerna pa ryggen vid samling, ”nej du gör fel”, sta ett par timmar i solen… Disciplin, disciplin överallt. Jag gillar det inte. Jag är helt och hallet mal à l’aise. Jag trivs bäst med en halvknäppt ostruken skjorta översallad med lägermärken, utan halsduk, att sitta allihopa i en ring, att ha olika projekt som dagsaktiviteter, att följa fasta tider istället för att hela tiden vara beredd att lystra till visselpipan, att slänga lägerchefen i sjön, ”alla far va med” och sa vidare. SMUscout helt enkelt. I det här känner jag mig inte hemma alls, jag är ingen militär.

Samtidigt finns den andra sidan, den raka motsatsen. I ett ögonblick kan det svänga om och man gar fran givakt och rassemblement en colonne ouverte till att dansa och sjunga tillsammans, alla leker och skrattar och har jätteroligt. Den sidan älskar jag! Jag far hoppa runt lite som jag vill, jag far lära mig massor med nya sanger, jag far dansa med mina nya kompisar och känna mig helt och hallet hemma. Och här kan de sant! Det är grymt! Jag har träningsvärk efter all dans J

Tva aktiviteter i samma verksamhet, tva extremer som pa nagot sätt samsas. Jag fattar inte hur de far ihop det, jag gör det verkligen inte. Jag har svart att anpassa mig till militärismen, jag kan respektera att de vill ha det pa det sättet, man jag kan inte acceptera det för egen del. Men jag har nästan ännu svarare att förhalla mig till tvasidigheten inom scoutingen. Flera ganger har jag tänkt att ”neej fy jag vill aldrig mer vara scout i Kongo, jag är väl inte i lumpen heller!” och lika manga ganger har jag tänkt att ”aah vad jag älskar att vara scout i Kongo!” Jag vet inte vart jag ska göra av mig. Det bästa och det värsta. Hatkärlek.

/Cheftaine Sara

Om equmenia

equmenia är en gemensam organisation för riksförbunden MKU, SBUF och SMU. equmenia är till för riksförbundens lokala föreningar, som bedriver verksamhet för barn och ungdomar i hela Sverige. equmenias första och största mål är att sprida evangeliet om Jesus Kristus bland barn och unga genom ord och handling.
Det här inlägget postades i Kongo-Brazzaville 09/10. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Dzoumouna, Dzoumouna, ooh Dzoumouna, Dzoumouna

  1. Ola J Hedin skriver:

    Hur går ”Pour ce repas…”?

    // Eclaireur Ola

  2. Matilda skriver:

    Skoj att läsa att de händer scoutgrejer! De skulle jag vilja pröva på, scout in africat! Men som sagt, militärdelen talar lite emot! Fastän, hur soft vore de inte om våra scouter alltid var med när de gällde😉

    Skall bli kanon att se dig i sverige snart!

Kommentera

