Välsignad vare han som kommer i Herrens namn!

Vi följde vägen ner på andra sidan Olivberget, bort från staden. Vägen slingrar sig mellan husen ner mot den lilla byn Betfage. Framför mig går en man med sin ånsa. Fler sluter upp och tillslut börjar vi röra oss, sakta sakta, upp på krönet igen och ner mot Jerusalem. Det är trångt och fullt med folk överallt. Många bär palmblad eller olivkvistar som de höjer högt över sina huvuden. Min blick sveper över folkmassan, möter andras blickar. Alla ler, skrattar och sjunger. ‘Hosianna, hosianna!’ Det rytmiska ljudet från klappande händer och dansande fötter ekar mellan husväggarna. Solen steker och huvudsjalarna på kvinnorna framför mig fladdrar till av en ljummen bris. Plötsligt hörs ett smattrande ljud och en nyhetshelikopter sveper förbi över våra huvuden. För ett ögonblick befann jag mig två tusen år bort, men ganska fort blir jag påmind om att så inte är fallet. Det är samma plats, samma jord jag går pa, samma sol som värmer min panna, samma glädje…

Det är Plamsöndag och den årliga Palmsöndagsmarschen från Betfage ner till Jerusalem samlar tusentals människor från alla världens hörn. I år sammanfaller påsken så att alla – ortodoxa, katoliker och protestanter – firar tillsammans. Både unga och gamla kommer med för att gå den väg ner mot staden som Jesus och hans lärljungar tog den där söndagen för längesedan. Mycket har ändrats sedan dess, men det hindrar inte oss från att fira intåget i Jerusalem med att just tåga in i ovan nämnda stad. Jag måste erkänna att jag var ganska skeptiskt till en början, det var svårt att se det heliga i det när kravallutrustad polis och kamerateam från TV och tidningar bevakar processionen närgående. Skulle det här bli ännu en grej som stör friden i staden och gör det svårt för dess invånare att ta sig fram? Antagligen, ja. Skulle det här ännu mer spä på den nidbild många här har av kristna som tokiga fanatiker som inte ser verkligheten för vad den är idag? Förmodligen. Vad var då skillnaden? Istället för att ropa ut sitt stöd för staten Israel och tåga genom stadens gator tillsammans med massor av olika militärförband (som Christian Zionist March varje höst går ut på), så ropade folk ut sitt stöd för Jesus och hans budskap om fred och frid, och tågade tillsammans med människor från alla världens hörn. Jag är säker på att några som såg denna hop av dansande människor suckade lite lätt och skakade på huvudet. Visst var det lite galet. Men också otroligt roligt! Jag hängde på ett gäng i min ålder som dansade loss järnet till ackompanjemang av trummor, ukulele, gitarrer och tamburiner. Det var verkligen ett firande i jublande uppriktig glädje!

Det var mäktigt att fira påsken här i Jerusalem. Att vandra bort till Getsemane på Skärtorsdagen, höra fågelsången och känna doften av blommorna i den svala kvällsluften. Att gå Via Dolorosa upp mot Golgata på Långfredagen genom stadens trånga gränder. Att fira Gudstjänst på toppen av Olivberget på Påskdagens morgon och se solen gå upp över öknens sandklädda bergstoppar. Att med utsikt över Jerusalem hälsa varandra med ‘Christ is risen!’ ‘He is risen, indeed. Alleluia!’

Amanda

Om equmenia

equmenia är en gemensam organisation för riksförbunden MKU, SBUF och SMU. equmenia är till för riksförbundens lokala föreningar, som bedriver verksamhet för barn och ungdomar i hela Sverige. equmenias första och största mål är att sprida evangeliet om Jesus Kristus bland barn och unga genom ord och handling.
Det här inlägget postades i Palestina och Israel 09/10. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Välsignad vare han som kommer i Herrens namn!

  1. Linnéa Åkesson skriver:

    Åh Amanda!
    min påsk kändes inte alls som påsk, jag kunde bara tänka på att jag snart alltför sart ska hem till svea igen.
    En dag vill jag också se jerusalem under påsktid. måste vara underbart att samlas för Jesus.

    Kram/ Linnéa

Kommentera

