Fem dagar kvar.

Fem dagar kvar i Brazzaville, Kongo, Afrika. Tiden har gått snabbt, för snabbt. Och det är med blandade känslor jag inser att jag snart är hemma. Jag längtar hem, det gör jag. Efter vanner och familj. Mjolk och sallad. Dusch, tvattmaskin och toalett. Svensk var. Att fa vara lojligt anonym. Jag langtar efter att stanna hemma en fredagskvall och slappa i soffan. Pappas mat. Dricka riktigt kaffe och ata kanelbullar. Tanda ljus for att det ar mysigt och inte for att det ar stromavbrott. Ga och lagga sig utan myggnat. Slippa svettas konstant. Ta pa sig strumpor och en troja. Trana.

Och samtidigt forstar jag inte hur jag ska kunna lamna det har landet. Hur jag ens kan tanka pa att aka hem nar jag har det sa bra har, nar jag ar omgiven av sa manga manniskor jag tycker om. Jag vill inte lamna landet som har blivit mitt hem. Lukterna, fargerna, smakerna, ljuden som blivit min vardag. Det ar jobbigt att inte veta nar jag kommer tillbaka. Jag kommer sakna att aka buss langs gator som vimlar av liv. Ga pa stan och kopa frukt och brod och notter i narmsta stand. Ata foufou och dricka bissap. Sova pa mansimou. Dricka kaffe pa Peos veranda samtidigt som man ser ut over Kongofloden. Aka hem efter en traning och inse att man lart sig nya saker idag igen. Ga runt i shorts och linnen dygnet runt. Vara omgiven av starka, vackra, rakryggade och stolta kongolesiska kvinnor som jag har sa väldigt mycket att lara av. Jag kommer sakna alla underbara, fantastiska, modiga och duktiga barn jag lirat boll med i sju månader.

Man sa att det skulle vara svårt att komma fran ett Sverige till ett Kongo. Kulturkrockarna är många. Omställningen stor. Fanken vet om det inte blir svårare att åka härifrån.

//Elin

Om equmenia

equmenia är en gemensam organisation för riksförbunden MKU, SBUF och SMU. equmenia är till för riksförbundens lokala föreningar, som bedriver verksamhet för barn och ungdomar i hela Sverige. equmenias första och största mål är att sprida evangeliet om Jesus Kristus bland barn och unga genom ord och handling.
Det här inlägget postades i Kongo-Brazzaville 09/10. Bokmärk permalänken.

Kommentera

