En annorlunda värld

25 september 2009

Nu har jag varit snart en månad i Kongo Brazzaville. Trots att jag har varit här förut var det en krock mellan två olika verkligheter redan på flygplatsen Maya-Maya. Helt plötsligt finns mina vänner där framför ögonen, dem som jag inte har sett sedan december 2008 och det är som att livet tar vid där det slutade sist jag var i Kongo. Det är som att någon tryckte på livets paus-knapp när jag åkte ifrån Kongo och när jag landade i Brazzaville igen tryckte denna någon på play. Kanske blir det en liknande känsla när jag kommer tillbaks till Sverige. Det är svårt att förstå hur vardagen kan förändras så drastiskt bara för att man går på ett flygplan. Den fysiska resan sker så mycket snabbare än den känslomässiga eller psykologiska.

Verkligheten är annorlunda här. Vardagen är annorlunda. Häromdagen fick jag jaga bort fåren från köket (som är utomhus, tänk scoutkök) för de stod och smaskade på palmnötterna som det skulle göras palmolja av. När vi tvättar går vi till källan någon kilometer bort längs en slingrande stig och tvättar allt för hand i hinkar. Ska man ”duscha” får man hoppas att det finns vatten i de gula dunkarna eller själv gå till pumpen och hämta i en hink och sen försöka snåla så mycket man kan med vattnet. Smutsvatten sparas för att bli spolvatten, till skillnad från i Sverige där man har dricksvatten i toastolarna. Livet är lite tuffare utan Sverige-livets bekvämligheter men vi svenskar har också en hel del att lära av den kongolesiska vardagen. Med den svenska miljömedvetenheten tror jag att vi alla vet att en västerländsk levnadsstandard är ohållbar rent resursmässigt. Ett citat från Jens Assurs utställning ”Hunger” om överflödssamhället:

Vi gör det för att vi kan. Kanske borde vi inte kunna.”

 I Kongo kan man inte leva i överflöd även om man vill, i alla fall inte majoriteten. Några exempel på återanvändning är att man här ofta använder bitar av gamla rissäckar som diskborstar eller gör sopborstar med lite kvistar och en gammal konservburk. Nöden är uppfinningarnas moder. 

Frid! / Ester

Om equmenia

equmenia är en gemensam organisation för riksförbunden MKU, SBUF och SMU. equmenia är till för riksförbundens lokala föreningar, som bedriver verksamhet för barn och ungdomar i hela Sverige. equmenias första och största mål är att sprida evangeliet om Jesus Kristus bland barn och unga genom ord och handling.
Det här inlägget postades i Kongo-Brazzaville 10/11. Bokmärk permalänken.

En kommentar till En annorlunda värld

  1. Sara W skriver:

    Amen Ester! Vad fint skrivet! Hälsa vännerna

Kommentera

