Det ar dags….

Det ar dags att skriva ihop ett nytt inlagg, var ett tag sen nu och det ar mycket som har hant. Nu har jag varit i Kongo i en och en halv manad, sjukt vad fort tiden gar och det som i borjan var nytt har nu blivit en vardag har nere jag har lart mig hur saker och ting fungerar och jag  har hittat en rytm for varje dag  har nere precis som i sverige. Man lar sig hur kollektiv traffiken fungerar, dvs de grona sma overfulla minibussarna. de finns en manga oskrivna regeler for hur man gar till vaga nar man aker med bussen. Man maste fylla pa bakifran, alltsa satta sig pa sattet langst bak, man maste sitta fyra pa varje satte som ar till for tre, ha trangt och harligt. Lyder man inte dessa regler far man skall av dorrkillen som styr och staller. ungefar sa har gar det till nar man ska ta sig nagonstans, jag har ocksa lart mig vad som hander om man tar fel buss i tron om att det ar ratt och absolut inte kommer dit man ska,  for en stund kan man kanna sig valdigt vilse bland alla manniskor men man lar sig av misstagen eller hur ar det!. Jag lar kanna manga nya manniskor hela tiden, sa manga nya namn att halla reda pa nast in till omojligt. Folk ar valdigt oppna och kommer garna fram och halsar. Nar man minst anar det sa hor man nagon pa andra sidan gatan som ropar ”Monsieur Martin” och vinkar for fullt. I tisdags fick vi till det sa att vi kunde kolla pa championsleague, AC Milan – Real Madrid, fick dock se mitt kara milan besegrat denna gangen men ser fram emot den stora revanschen i Milano den blir ljuv.

Som jag tidigare namnt sa bor jag nu hos en famil kongolesisk familj har i Brazzaville. Jag bor i familjens gastrum, ett litet rum med en stor dubbel sang som tar upp nastan hela rummet, jag bor valdigt bra. Familjen bestar av foraldrarna och tre dottrar, sa for tillfallet har jag fyra smasystrar istallet for en. Familjen ar valdigt vanliga och skammer bort mig med mycket bra och fin mat.

Middag med familjen

*

middag med familjen

I veckan som har gatt sa har fotbolls projektet startat pa riktigt, jag och David har akt runt pa de tre olika annmagningarna Mfilou, Mansimou och Tomas Ankara och varit med och hjalpt till med traningarna. Barnen gar i skolan pa formiddagarna och pa eftermiddagarna kommer de till oss och tranar fotboll. Vi har aven hunnit med att spela en match sjalva ocksa det ar ledarna i Gothia projektet som har ett lag som man spelar matcher med typ en korpen serie. Riktigt skoj att fa spela lite sjalv ocksa inte bara sta vid sidan och leka Mourinho.

                                                        

Allt gott

/Martin

Om equmenia

equmenia är en gemensam organisation för riksförbunden MKU, SBUF och SMU. equmenia är till för riksförbundens lokala föreningar, som bedriver verksamhet för barn och ungdomar i hela Sverige. equmenias första och största mål är att sprida evangeliet om Jesus Kristus bland barn och unga genom ord och handling.
Det här inlägget postades i Kongo-Brazzaville 10/11. Bokmärk permalänken.

Kommentera

