Lite nytt från Thailand

Hej!

Tiden bara flyger iväg och snart går vi in i november månad. Jag kan inte förstå hur allting kan ha gått så fort men man brukar ju säga att det är ett tecken på att man trivs, och trivs det gör jag verkligen. Thailand är ett underbart land att komma till med en mycket spännande kultur, vänliga människor, fantastiskt god mat och massa mer!

Idag har vi bott en vecka i vårt hus i Mae Sariang och på ett sätt kan man säga att mitt och Louise äventyr startade på riktigt när vi kom hit. Det är lite roligt att när våra andra praktikantvänner börjar att komma in i sitt lands vardag DÅ ska vi skapa och hitta vår.

Så här ser vårat hus i Mae Sariang ut

Under veckan som gått har vi varit på elevhemmet varenda kväll och umgåtts med eleverna, hostelfamiljen och deras barn.  Det är verkligen härliga elever som vi kommer att få undervisa och igår hade vi våra första engelsklektioner i grupperna. Jag var helt lycklig efteråt och man hade bara en sådan go känsla att ”äntligen var man igång”! Det var i alla fall väldigt roligt och det är en utmaning som man är taggad på! Nu har man en tydlig uppgift här och det gillar jag.

Jag ska vara ärlig och säga att det ÄR svårt med språket men man får hålla sig till enkel engelska och använda den thaien som man har. De förstår inte så jättemycket engelska och jag bara log åt Eriks blogginlägg om ”Kineser som pratar engelska”. Det finns verkligen slående likheter i hur thailändare uttalar m.m. Hur som helst så lär man sig något varje dag och jag hoppas att utvecklingen kommer att fortsätta så nu när man verkligen ”tvingas” att använda språket. Det är roligt och man vill ta vara på chansen att lära sig ett helt nytt språk!

Min första engelsklektion med en jättemysig grupp:)

Idag åkte vi med Por som bor i Mae Sariang till en by vid Salawin river, gränsfloden som skiljer Thailand och Burma. Även om vi inte stod på burmesiskt land så var det en häftig känsla att se det på så nära håll. När man står där och fotar den vackra miljön så tänker man inte på skillnaderna för människorna på de båda sidorna om floden. I Thailand kan man leva och bo men i Burma är minoritetsfolken hela tiden på flykt och tvingas lämna sina hem och familjer splittras. Situationen är oerhört svår eftersom de lever i en sådan diktatur och förtryck.

Burma på andra sidan floden

Nästa vecka ska vi tillsammans med en stor grupp svenskar som kommer hit till Thailand åka och besöka ett flyktingläger. Dit har det kommit människor (mestadels karener) från Burma och det ska bli väldigt spännande att få se. Man har hört mycket om det men det ska bli intressant att få komma dit själv och uppleva. Otto och Ulrika Ernvik har hand om gruppen, cirka 30 personer och de kommer även att besöka elevhemmet på tisdag kväll vilket känns väldigt roligt. Det blir lite som om de kommer och hälsar på ”oss” och man vill visa och berätta om vår kommande vardag, sådant gillar jag…

Helgen efter, alltså den 7 november ska jag och Louise till Laos och förnya våra visum. Jag hoppas att vi kan få 3 månader och att det kommer att gå problemfritt men man vet aldrig. Här sker ändringar hela tiden och allting man tänker, planerar brukar bli annorlunda. Men jag har förstått att det är lite charmen med att vara praktikant:)

Njut av helgen och hösten! Kram Johanna

Om equmenia

equmenia är en gemensam organisation för riksförbunden MKU, SBUF och SMU. equmenia är till för riksförbundens lokala föreningar, som bedriver verksamhet för barn och ungdomar i hela Sverige. equmenias första och största mål är att sprida evangeliet om Jesus Kristus bland barn och unga genom ord och handling.
Det här inlägget postades i Thailand 10/11. Bokmärk permalänken.

Kommentera

