– Mysteriet i Mellanöstern –

9 December

Började läsa Bröderna Lejonhjärta för några dagar sedan. Tänkte att det skulle va skönt att fly från ockupation, murar och hat ett tag. Tyvärr mindes jag inte vad boken egentligen handlar om och blev därför lite irriterad när jag kom på det… här kommer några rader från boken:

”Stigen fortsatte att kröka och slingra sig precis som förut. Men snart bar den brant neråt. Jag förstod att vi närmade oss Törnrosdalen. Ändå trodde jag det knappt, när jag plötsligt såg den rakt nedanför mig, å, den var lika vacker som Körsbärsdalen, där den låg i morgonljuset med sina små hus och gårdar och sina gröna sluttningar och blommande törnrossnår. Hela drivor av törnrosor var det. Det såg lustigt ut uppifrån, nästan som ett hav med skär fradga på de gröna vågorna. Ja, Törnrosdalen var rätta namnet på en sån dal. Men in i den dalen hade jag aldrig kommit utan Veder och Kader. För där gick en mur runt hela Törnrosdalen, en hög mur som Tengil hade tvingat människorna där att bygga, eftersom han ville ha dem till trälar i evig fångenskap. Det hade Jonatan berättat för mig, så det visste jag…”

”…Jag tänkte på barna i Törnrosdalen. Här nere vid flodstranden hade de väl förr sprungit och lekt och plaskat i vattnet och haft roligt. Nu kunde de inte det. För murens skull, den där tröstlösa muren som stängde överallt.”

Synd att murar sträcker sig enda in i sagornas värld och krossar drömmar!

Om equmenia

equmenia är en gemensam organisation för riksförbunden MKU, SBUF och SMU. equmenia är till för riksförbundens lokala föreningar, som bedriver verksamhet för barn och ungdomar i hela Sverige. equmenias första och största mål är att sprida evangeliet om Jesus Kristus bland barn och unga genom ord och handling.
Det här inlägget postades i Palestina och Israel 10/11. Bokmärk permalänken.

Kommentera

