Mat och prat

Sitter pa internetcafe i Bacongo. Har precis atit en lunch bestaende av en 1000 franc ananas, 2 bananer, en brodfyra(fyra smabrod) och en kall mangojuice. Blev riktigt matt och nojd. Verkligen galet gott ! Var precis och lamnade in lite tyg jag kopt hos en skon skraddare. Blev matt dar ocksa och pratade lite. Var och halsade pa honom pa formiddagen, snackade lite och satt och tittade pa nar han jobbade. Vet inte om man far gora sa men jag hade trevligt och fick snacka lite monokutuba, hora lite av hans story och prata skradderi och tyger. Gick mot kyrkans hogkvarter och lyckades trots stor forsiktighet lera ner mig och mina skor i geggan pa marknaden. Kopte pafyllning till telefonen. Kom fram och lamnade en bibel och fikade med eknomimaria en stund. Gick till kyrkan via Total(marknaden) och kopte mig en ananas och nagra bananer. Vid kyrkan snackade jag med Ghislen, min ansvarige, och utforskade lite mer av kyrkomradet(besokte det terapeutiska sjukhuset, kollade bibelgruppens program och tittade pa dopgraven som de stadat).  Vi bestamde lite av veckans program. Pa vagen mot hemma stannar jag forst och pratar med Akim en stund. En bit langre bort ropar en van i brasset pa mig och vi snackar lite. Innan jag gar hem och tillreder ananasen gar jag forbi senegalesen i den lilla kvartersbutiken och handlar lite. Han ar trevlig och saljer bra grejer. Han kanner igen mig inte bara for att jag ar vit men jag har varit dar en del nu. Efter mat gar jag ut i solen och promenerar mot internetcafet. Har antingen vart stangt eller ingen strom nar jag varit har de senaste gangerna men nu oppet! Schysst! Dock ingen flakt. Strax vantar besok pa dopskolan. En harlig dag i kongo. Mar utmarkt!
/ Tata ananas

Om equmenia

equmenia är en gemensam organisation för riksförbunden MKU, SBUF och SMU. equmenia är till för riksförbundens lokala föreningar, som bedriver verksamhet för barn och ungdomar i hela Sverige. equmenias första och största mål är att sprida evangeliet om Jesus Kristus bland barn och unga genom ord och handling.
Det här inlägget postades i Kongo-Brazzaville 10/11. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mat och prat

  1. Sara W skriver:

    Ååååh vad fint det låter Gustav!! Jag ser det precis framför mig och är så himla glad för din skull som får vara mitt i det där och njuta och trivas..!
    Hälsa Maria från SaraSofia är du snäll, och ya Ghislen också🙂
    God jul i förväg!

Kommentera

