Brassarville

6 dagar i veckan. Det ar sa ofta det finns en brassaktivitet i min forsamling. 3 dagar ovar fanfaren(brasset) och tre dagar ar det undervisning for de som vill lara sig. Jag har engagerat mig i undervisningen och spelar i brasset. Att spela i brasset ar roligt och speciellt. Det kanns kul att kunna bidra med lite av sin erfarenhet och lara kanna musiker pa en annan kontinent. Musik gar hem overallt och bade gladjer och forenar! Har nu borjat komma in i hur det funkar i brasset. Att ovningarna ar mellan 17-18:30 och inte 15-18 vilket de hela tiden sager, att det ar vita strumpor som galler vid gudstjanstspelning och att far man chansen att spela starkt tar man den garna.  Ar roligt att se likheter och skillnader gentemot brass i sverige. Finns samma stereotyper och samma problem.  Forra veckan dirigerade jag brasseleverna i slutet av ovningen. Nar dirigenten till stora brasset sag det insisterade han pa att jag skulle dirigera aven de. Han sa att pa sondag ar det avslutningsgudstjanst for kyrkans riksstamma har, da ska du dirigera! Kanske jag kan sa jag. –Jag bestammer sa han, du dirigerar pa sondag! Var bara att lyda. Ledde darav delar av brassets ovningar i veckan. Blev mest svenska psalmer men jag forklarade vad de betydde och gav instruktioner och tips . I sondags var det gudstjanst pa Mansimou. Vi akte buss gemensamt fran kyrkan 1 ½ timme efter utsatt tid och kom dit nar gudstjansten redan skulle borjat.Hann bara satta oss och sa drog det igang. Jag spelade euphonium ibland och dirigerade ibland. Latar som framfordes var bla saliga visshet, led milda ljus och lat mig fa hora om Jesus. Min internationella debut som dirigent gick bra. Var visserligen lite dalig uppslutning av deltagare pa gudstjansten, bara drygt 6000, men det kan man nog inte skylla pa mig.  Horde efterat kommentaren ” Det hordes att det var en svensk dirigent for de spelade med nyanser”. Var en rolig upplevelse och erfarenhet och jag var nojd efterat. Blev en massa fotande efter gudstjansten och sedan rask avfard for att hinna hem och byta om och ata lite innan eftermiddagens brassundervisning.

/ Gustav

Om equmenia

equmenia är en gemensam organisation för riksförbunden MKU, SBUF och SMU. equmenia är till för riksförbundens lokala föreningar, som bedriver verksamhet för barn och ungdomar i hela Sverige. equmenias första och största mål är att sprida evangeliet om Jesus Kristus bland barn och unga genom ord och handling.
Det här inlägget postades i Kongo-Brazzaville 10/11. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Brassarville

  1. J .T. skriver:

    Imponerande!
    Bra Gustav!
    En verkligt värdig internationell debut för en internationell equmenia-praktikant.
    Snygg, och lite smal(!?), bild på er också.

  2. Sara W skriver:

    Fantastiskt Gustav!
    6000???? Vad var det för BRONTOgudis??
    Kramar!

  3. anna skriver:

    åh! vilket underbart inlägg. och vilken underbar bild. de har nu gått två månader sen vi åkte hem.gaaalet! ja saknar de nått extremt vissa stunder. (speciellt nu för de e så kallt)

    ta väl hand m dig vännen. Gud välsigne dig å hälsa våra vänner!

Kommentera

