FIKA

Om någon kom till det här landet utan att upptäcka begreppet fika skulle det vara som att den personen aldrig kommit till Sverige.
Det första jag lärde mig när jag kom hit var ordet fika. Det betyder en paus för kaffe eller te med en bit bröd eller en frukt. Men framför allt är fika en möjlighet att sitta ner och samtala och utbyta idéer med vänner.
Man brukar fika lite efter tio på morgonen och runt halv tre på eftermiddagen.
En sak som fått mig att inse vikten av fika är att man får chansen att utbyta idéer och att man får möjligheten att lära känna kollegor och klasskamrater.
Fikat ger också en möjlighet att prata med vänner från andra länder och fråga dem om hur livet är i deras hemstad eller i deras land.
Utan fika hade jag inte fått några vänner i skolan.
Jag kommer självklart att ta med mig fikat hem till mitt hemland och lära barn och klasskompisar där hemma om hur man fikar.
Tack så mycket för att jag har fått lära mig ordet fika.

 

 

  

Kitti och Sompong

Translation by : Jokop Törneke

 

Det här inlägget postades i Sweden 2011. Bokmärk permalänken.

Kommentera

