På landet

Kinesiska städer växer så det knakar men många säger att det är ute på landet man upplever det ”riktiga” Kina. Och jag håller med. Det första veckorna i Kina, när jag spenderade den största delen av min tid på Ark School som ligger halvt ute på landet, blev jag lycklig när jag kom in till storstaden Wuhan. Där fanns skyltar jag kände igen (läs McDonald’s-skyltar), vilket gjorde att det i alla fall fanns något som gjorde att jag kände mig lite ”hemma”. Och för att förtydliga måste jag säga att jag skäms lite för att närvaron av stora västerländska företag får mig att känna mig ”hemma”.

OK. Landet. Det är ofta gångerna då jag har åkt ut på landet som jag har fått starka aha-upplevelser om att jag verkligen är i Kina. Något som har varit extra speciellt har varit att besöka kyrkor ute på landet. Som bilderna skvallrar om, är inte kyrkbyggnaderna mycket att skryta med. Och för mig är predikningarna inte heller speciellt intressant(eftersom jag inte förstår så mycket). Men det som bryter igenom språkbarriärerna är den starka känslan att kyrkmedlemmarna inte kommer till kyrkan för att det är bekvämt eller kan gynna dem ekonomiskt. De kommer för att de har en längtan efter Gud. Och de kommer för att lära känna Gud. Det har varit förvånadsvärt tydligt.

Erik Svanberg, Kina.

Om equmenia

equmenia är en gemensam organisation för riksförbunden MKU, SBUF och SMU. equmenia är till för riksförbundens lokala föreningar, som bedriver verksamhet för barn och ungdomar i hela Sverige. equmenias första och största mål är att sprida evangeliet om Jesus Kristus bland barn och unga genom ord och handling.
Det här inlägget postades i Kina 10/11. Bokmärk permalänken.

En kommentar till På landet

  1. J .T. skriver:

    Gillar!
    En vardag på landet – Härligt ljus i bilderna.

Kommentera

