Smärtan och behovet av att världar möts

Vi har haft många vänner på besök, framför allt nu de sista månaderna, och imorgon kommer ännu fler vänner ner för att hälsa på. Och som alltid har det sina för- och nackdelar. Självklart är det roligt att träffas, få chansen att visa runt, låta vänner träffa vänner och såklart allra roligast att få tid att umgås! Fast det finns också en baksida. Det är jobbigt. Jobbigt att visa allt det där hemska. Allt det där som man har lite svårt att veta hur man ska beskriva för folk via bloggen, skype eller mail.

MEN. Jag tror att det just därför är så viktigt och så bra att så många faktiskt valt att komma hit och hälsa på oss. Människor som betyder mycket för oss och som kommer behövas där hemma i Sverige igen när vi längtar efter någon som kan förstå. Eller i alla fall kan försöka att förstå. För trots att det kan kännas tungt att behöva visa så mycket som gör ont så har jag hur som helst alla möjligheter och medel här nere för att kunna förklara. Det gäller ju här och nu. Hur svårt kommer det inte att bli när jag väl kommit hem om jag redan här tycker att det är jobbigt att berätta?! De som varit här nere och sett med egna ögon de har ju liksom redan sett, hört och känt själva. Känslorna behöver inte gå genom mig utan de finns redan där. Och det betyder att de är ett steg närmre att förstå. Det tror jag kommer vara värdefullt när man kommer hem. En trygghet på något sätt. Det hoppas jag i alla fall. =)

Ta hand om er!

Kram Karin

Om equmenia

equmenia är en gemensam organisation för riksförbunden MKU, SBUF och SMU. equmenia är till för riksförbundens lokala föreningar, som bedriver verksamhet för barn och ungdomar i hela Sverige. equmenias första och största mål är att sprida evangeliet om Jesus Kristus bland barn och unga genom ord och handling.
Det här inlägget postades i Palestina och Israel 10/11. Bokmärk permalänken.

Kommentera

