Kobayashi Maru

I ”Star Trek – The Wrath of Khan” far vi alla ta del av Starfleet Academy’s test ”The Kobayashi Maru”. Detta ar en simulering dar testtagaren far mota ett certain no win scenario, och syftet med testet ar just att se hur testtagaren reagerar i en situation dar han/hon inte kan vinna.

Idag fick jag lite av en Kobayashi Maru-feeling. Efter att jag och Max stott pa motgangar pa visumkontoret fick jag en akut kansla av att vilja ‘haenga laepp’. Och en sak ar saker, nar man ar praktikant i ett annat land, exempelvis Kina, kommer man stota pa svarigheter. Om inte med visumforlangninar, med manga andra saker.

Dock maste man tanka pa tva saker. Nummer ett: ibland ar vara problem inte av Kobayashi Maru-kaliber. Med andra ord: de gar att losa. Kanske ar det du som har forstorat dem, kanske ser de otroligt stora ut vid forsta anblick men ar inte riktigt sa stora efter att vi tagit ett eller tva steg tillbaka.

Nummer tva: Aven om du faktiskt har stott pa ditt livs Kobayashi Maru vet du att det ar en man i Star Trek som har klarat provet, en man som har vunnit i ett no-win scenario. Jag talar saklart om Captain James Tiberius Kirk. Nagon som, likt Kirk har bevisat att ”There are no no-win scenarios” ar ocksa en bekant till mig. Jesus. Och det ar tur att Jesus kan hjalpa mig att overvinna mina Kobayashi Marus, for jag forstar mer for varje dag har i Kina att jag inte kan vinna over dem sjalv.

(FYI ar mitt och Max visumproblem inte ett Kobayashi Maru. Vi har forhoppningsvis allting lost i morgon. Godnatt.)

Om equmenia

equmenia är en gemensam organisation för riksförbunden MKU, SBUF och SMU. equmenia är till för riksförbundens lokala föreningar, som bedriver verksamhet för barn och ungdomar i hela Sverige. equmenias första och största mål är att sprida evangeliet om Jesus Kristus bland barn och unga genom ord och handling.
Det här inlägget postades i Kina 10/11. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Kobayashi Maru

  1. Jakob Törneke skriver:

    Det utan tvekan bästa inlägget på den här bloggen evah!

  2. Linnea skriver:

    Åh, shit pommes! Grymt inlägg. Både Star Trek och Jesus… Det kan inte bli bättre!

  3. J .T. skriver:

    Väl förtäljd historia.
    Ert bekymer – Kobayashu Maru eller inte. Har ni nu ett Halelujah!?

Kommentera

