Q & A

För cirka en månad sedan frågade jag läsarna på denna blogg vad ni vill att vi ”Kina-kännare” borde skriva om här på bloggen. Jag känner att det är dags att ta upp dessa förslag nu. First up, ett grymt topic från ”Sara W”:

”Hur märker man av de nordafrikanska upproren, hur skildras de i Kina? I en artikel jag lästa nämndes det att man i samband med allt det här som händer i Kina hade motverkat liknande demonstrationer eller något i den stilen. Jag funderar liksom över om censuren slår in där, och i sånt fall hur… ”

Detta är mycket intressant. För det första måste jag säga att jag sällan får mycket förstahandsutbyte med folk vad gäller politik och allt det som har med Mänskliga Rättigheter, censur och demokrati att göra. Trots att jag bor här i Kina är det mest genom webben som jag lär mig om detta. Detta är kanske för att sådana här ämnen inte riktigt rör gemene man, i alla fall inte i de sammanhang där jag är. På skolan, till exempel, har eleverna fullt upp med att plugga och lärarna fullt upp med att driva skolan. Ingen har tid att bry sig om sånt där. I få men vissa samtal kommer ämnen som statens diktatur och censur upp men jag brukar oftast inte vilja vara den som tar upp de ämnena. Jag vill inte ställa mig i den stereotypen av ”västerlänningen som kommer till kommunistlandet för att säga vad som är rätt och fel.”

Men nu till frågan. Det jag har hört från folk och läst är att man satte in fler poliser på gatorna (främst i Beijing och Tian’anmen Square som är en så symboliskt stark demonstrationsplats) och förhindrade demonstrationsförsök inspirerade av de Nordafrikanska. Jag har också läst artiklar som diskuterar hur troligt en rejäl, omfattande protest mot den kinesiska regimen skulle vara. Och sannolikheten är/var väldigt väldigt liten. Den stora massan är helt enkelt inte tillräckligt ”pissed off” på staten. Kina kan uppvisa så mycket: de har en stark och handlingskraftig regering (på både gott och ont, men ändå) och den ekonomiska utvecklingen som har skett de senaste 20-nånting åren är unprecedented. Och just eftersom att regeringen är handlingskraftig och har starka ekonomiska vindar i sina starka ekonomiska segel finns det mycket visioner om framtiden. Vilket ger människor hopp. Även om de jobbar/pluggar alla sina vakna timmar och lever på minimi-ekonomi. Så länge, i alla fall lite lite av landets välstånd sipprar från överklassen, tror jag att landets ekonomiskt positiva utveckling är det största faktorn till att den nordafrikanska ilskan inte har spridit sig hit. Det är ju just detta momentum som saknas i många av Nordafrikas länder.

Det är lite vad jag tänker om det.

Just det! En kvinna som går till English Corner i kyrkan jobbar som journalist. Hon nämnde att tidningen före och under den stora Folkkongressen (som möttes för någon månad sedan) skulle skära ner på negativa nyheter och publicera mer positiva artiklar för att minimera att allmänna opinionen skulle påverka förhandlingarna på något sätt.

Svarade jag på din fråga, Sara? Vad tror du om allt det här? Vad tror ni andra?

Erik

Om equmenia

equmenia är en gemensam organisation för riksförbunden MKU, SBUF och SMU. equmenia är till för riksförbundens lokala föreningar, som bedriver verksamhet för barn och ungdomar i hela Sverige. equmenias första och största mål är att sprida evangeliet om Jesus Kristus bland barn och unga genom ord och handling.
Det här inlägget postades i Kina 10/11. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Q & A

  1. Jen skriver:

    Väl talat Erik!

    Min uppfattning är att kineser i allmänhet till synes är relativt tillfredsställda, något som kan ha att göra med Kinas religiösa historia liksom den ekonomiska utvecklingen (som du nämner är utan motstycke). Denna bild har anammats här i västvärlden, inte helt omotiverat, men de lustigheter som faktiskt försiggår inom Kinas landgränser går inte att förneka, oavsett den ekonomiska utvecklingen.

    Min uppfattning är således att vi har en bild av att Kinas befolkning omfattas av den omtalade utvecklingsprocess som äger rum, men att denna bild är förskönad. Kinas ekonomiska utveckling och utvecklingen för förbättrade levnadsvillkor verkar inte alla gånger gå hand i hand. Kineserna, som numer är medvetna om Kinas roll i världsekonomin, vill inte ifrågasätta något som de i stor förhoppning väntar på ska förändra deras levnadssituationer. Dessutom kan ju tilläggas att många väljer att inte göra uttalanden, inte ens bagatellartade, med risk att bli titulerad regimkritiker på grund av de eventuella konsekvenser som kan inträda.

  2. Sara W skriver:

    Det var verkligen ett bra svar Erik, tack! Kina är ju ett så ”känt” och omtalat land på många sätt, inte minst vad gäller styrelseskick och demokratisk utveckling, det är spännande att höra om det inifrån Kina självt, istället för bara från en massa västerländska förståsigpåare..!
    Lev väl, kram!

Kommentera

