Möten som berör och som får en att växa

I förra veckan var vi på det thailändska karen-baptistssamfundets årliga konferens uppe i bergen. Det var nog närmare 4000 personer på konferensen, så vi fick chansen att träffas och prata med många människor. En del hade vi träffat förr, men de flesta var nya möten. Det var väldigt trevligt, man träffar på så många intressanta människor i såna här sammanhang. Alla med en egen historia att berätta.

Många vi träffar kommer från Burma. En del har bott i flyktingläger här i Thailand, andra bor där fortfarande. Många från Burma har splittrats från sina familjer och anhöriga, som de kanske aldrig kommer kunna förenas med igen. Det är hemskt att lyssnar till människors berättelser om hur deras liv har blivit präglade av konflikten i Burma. Efter sju månader bland karenfolket känns det så nära och det berör verkligen. Trots de tunga erfarenheter som många människor bär på, bär de ofta även på hopp och livsglädje, vilket är förundransvärt och inspirerande.

Jag har sån tur som har fått leva här med detta fantastiska folk, karenerna, och ta del av deras liv och berättelser. Jag har blivit så rik på kunskap och erfarenheter under dessa månader och träffat så många människor som alltid kommer att betyda så mycket för mig. Jag är väldigt tacksam för de möten jag får göra, de erfarenheter jag berikas med och den gemenskapen jag får ta del av. I denna miljö och med detta folk kommer jag alltid att känna mig hemma.

Den här resan som jag har fått vara med om är fantastisk, den har lärt mig så mycket om livet. Det är häftigt! Jag hoppas att fler får chansen att vidga sina vyer så som jag har fått göra, det är det verkligen värt!

/Louise

Om equmenia

equmenia är en gemensam organisation för riksförbunden MKU, SBUF och SMU. equmenia är till för riksförbundens lokala föreningar, som bedriver verksamhet för barn och ungdomar i hela Sverige. equmenias första och största mål är att sprida evangeliet om Jesus Kristus bland barn och unga genom ord och handling.
Det här inlägget postades i Thailand 10/11. Bokmärk permalänken.

Kommentera

