Enkelt, primitivt och en enda stor familj

Hej Lisa har.

Nu har jag varit i Kina lite mer an en vecka och jag borjar lite smatt komma in i livet har. Allt ar annorlunda mot vad jag ar van vid. Allt fungerar inte riktigt pa samma satt som det gor hemma. Fast det ar det jag tycker ar charmen med att aka till ett annat land. Att uppleva att det ar olika. Fa lara sig att alla inte har det precis som jag. Det kommer att bli en utmaning det har. Ett aventyr som jag bara har borjat och som kommer bli fantastiskt larorikt och givande.  

nu vidare till det jag egentligen hade tankt att skriva om. Här om dagen var jag och besökte elevernas sovrum. Det är cirka 130 elever, hälften killar och hälften tjejer, som går på skolan och bor på skolans internat. I varje rum bor det 6-9 elever. Det är cementgolv och stenväggar som var vita, i alla fall skulle de vara det. Rummen är fulla med våningssängar med stenhårda sägar. Det finns linor i taken där de hänger sina kläder, vilka de tvättar själva i hinkar i sina rum och låter de torka där inne. Allt ar sa primitiv. Det finns det de behover och inte sa mycket mer. Vaggarna har de i och for sig fyllt med affisher pa sina idoler. Mitt i allt det här enkla och primitiva livet fann jag att jag var lite avundsjuk på dem. I ett rum stod tva tjejer och plattade håret på varandra. I ett annan låg tva i en säng och lyssnade på musik. Det ar allt underbart att bo på internat. Att alltid ha sina närmaste vänner runt sig. Att aldrig vara ensam och att man delar en vardag med varandra. Mitt i allt primitivt finns det en så stor kärlek och gemenskap som man inte kan ta på. Den bara är där. Den här skolan är elevernas familj nu. De bor här. Det här är deras liv. Det ar har jag kommer att tillbringa mina dagar den narmaste tiden. Att forsoka bli en del av denna stora familj. Det kan inte bli annat an bra.

Massa lycka. Lisa

(ursakta att det ar lite olika med prickar over a och o, men det blir sa nar man anvander olika datorer)

Om equmenia

equmenia är en gemensam organisation för riksförbunden MKU, SBUF och SMU. equmenia är till för riksförbundens lokala föreningar, som bedriver verksamhet för barn och ungdomar i hela Sverige. equmenias första och största mål är att sprida evangeliet om Jesus Kristus bland barn och unga genom ord och handling.
Det här inlägget postades i Kina 11/12. Bokmärk permalänken.

Kommentera

