Matchen är igång

Två månaders lång uppvärmning är avklarad. Vi har lärt känna varandra, fått känna på bollen och testat planen. Det höga gräset var ovant, men efter några passningar förstår man bollens rörelsemönster utmed den ojämna planen. Med trånande blickar har vi kollat in de andra lagen spela och väntat på vår tur. Jag som inte alls gillar uppvärmning, utan alltid vill börja matchen direkt. Men det för nog något gott med sig ändå. Vore tråkigt och vi gick sönder från början, fick en sträckning i baksida lår eller något annat hemskt.

 Så har stunden då äntligen kommit. Bollen ligger på planens mittpunkt och jag är redo för avspark. Pulsen stiger när jag ser domaren föra pipan mot munnen och så ljuder signalen slutligen över hela centret, sprider sig över murarna, ut över Mfilou. Vi är igång, vi är äntligen igång på riktigt! Jag ser framför mig hur det kommer vara fem månaders slit. Blod, svett och tårar, det är jag beredd på. Däremot är målbilden större och starkare. Jag har drömt om det så länge, spelat upp bilden för mitt inre. Nu gäller det bara att få ut det på planen också. Jag har drömt om lagkänsla, nya lagkamrater, klapp-klapp spel och glädje. Trots att många skott kommer gå stolpe ut, tror jag ändå att jag på tilläggstid kommer avsluta med en cykelspark rätt upp i krysset. Det här kommer vara en match jag aldrig kommer glömma och som jag kommer glädjas åt i resten av mitt liv. För jobbigt slit på planen, med tufft hemjobb och stämplingar från motståndarna kommer varvas med spelglädje och snygga finter. Det kommer bli bra det här!

Ja, nu är vi äntligen igång med vårt volontäruppdrag på riktigt. Ser man på vår tid här i Kongo som en fotbollsmatch finns många likheter att dra. Motståndare på vägen, som kapar en över benen, trampar en på hälsenorna och drar en i tröjan motsvaras här istället av krånglande magar, kulturkrockar och prövningar i ens ledarskap. Frisparkar i krysset, vunna nickdueller och perfekta brytningar är här fantastiska möten med olika människor, kärlek och glädjen att få förenas kring en fotboll. Matchen kommer svaja och vända många gånger under tiden, men i slutändan tror jag ändå att jag kommer få känna segerglädje. En glädje baserad på gemenskap, vänskap och en riktig, härlig lagseger.

/Sara

Om equmenia

equmenia är en gemensam organisation för riksförbunden MKU, SBUF och SMU. equmenia är till för riksförbundens lokala föreningar, som bedriver verksamhet för barn och ungdomar i hela Sverige. equmenias första och största mål är att sprida evangeliet om Jesus Kristus bland barn och unga genom ord och handling.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

