December i Kina

December

December har börjat smyga sig på och det händer så mycket hela tiden att jag knappt har tid att njuta av det eller kommit in i rätt jul känsla. Tiden i Kina har gått väldigt fort och samtidigt som vi har gjort väldigt mycket är det svårt att tro att vi vart här så länge. Tre månader har det hunnit bli, vilket ledde till att vi tog oss en tripp till Hong Kong i helgen för att förnya våra visum. Det var en mäkta intressant resa. Vi satte oss på tåget för att förflytta oss arton timmar söder ut. Från vår lilla smutsiga by som nu är kall, grå och lite ruggig till en plats där vi fick ta av oss några lager kläder, studera den grönare växtligheten och äta annorlunda mat. Vi spenderade en dag i Hong Kong där vi hade en Hong Kong bo som personlig guide. Han visade oss alla kända platser och tog även med oss till en kyrka som några från Sydafrika startat. Det var en mycket bra gudstjänst där anden verkligen var i fokus. Så nu har vi visum för ytterligare tre månader.

Det var i Hong Kong vi spenderade vårt andra Advent. Jag kan inte påstå att jul känslan var på topp, men det kanske man in kan förvänta sig heller. Jag tycker verkligen om Advent. Att få tända det första ljuset. Att se att de fyra ljusen har olika längd i ljusstaken. Att gå och vänta in julen. Det är inte riktigt samma grej här, men vi försöker annars så gott vi kan hålla några svenska jultraditioner vid liv. Vi har fått ett Adventsljus till lägenheten som brinner ett nummer om dagen. Vi hade även ett väldigt fint första Advents firande bara jag och Susanna. Vi tände ljus, drack kaffe, fikade, läse Bibeln och sjöng adventssånger. Så där svenska som man behöver var ibland. Det var en mycket fin stund när både Susanna och jag blev lite lagom sentimentala och saknade Sverige lite extra. Man kan säga vad man vill om att vi håller hårt vid fina svenska traditioner, men bara för att vi är i Kina behöver vi faktiskt inte bli kineser fullt ut.

Idag, när jag skriver detta, är det redan tredje Advent. Det är två veckor kvar till jul och på tisdag är det Lucia. Ännu en tradition som jag tycker mycket om. Susanna och jag planerar att ha Luciafirande för eleverna på skolan. De har morgonlektioner innan frukost och det kommer bli så perfekt att komma och lussa för dem då. Vi ska även lära en av de kinesiska lärarna några svenska sånger så han kan sjunga med oss. En grej som kan skrämma slaget på eleverna är dock att här i Kina associerar man vita klänningar med spetsiga hattar med begravningar. Vi har faktiskt tänkt på det.  Denna vecka som varit har vi därför haft våra engelska lektioner om Lucia. Vi har berättat om den fina mysiga traditionen som vi har i Sverige. Nu vet därför alla elever om den så vi hoppas att de kommer uppsatta vår skönsång när vi kommer.

Nu i veckan som kommer åker vi även i Shanghai i några dagar. Vi ska möta upp min syster och Peter som kommer på besök. Peter var Equmeniapraktikant här två år sedan och min syster kommer och hälsar på över jul. Det ska bli kul att de kommer. Livet här är så annorlunda det där hemma och hur mycket jag än försöker förklara med ord hur det är så lyckas jag inte. Det går inte förklara. Det är något som måste upplevas. Att se det med egna ögon. Så nu håller jag för fullt på med att planera vad jag ska visa henne. Vilka som är de bästa restaurangerna, bästa stället att köpa nudlar, bästa te affären, vilka som är de godaste kexen med mera. Det ska även bli kul att se vad hon tycker är annorlunda och konstigt. Nu har vi ändå varit här så pass lång tid att detta börjar bli hemma och vissa saker är ”normala”. Det ska bli roligt helt enkelt.

Nu ska jag gå och lägga mig så jag är pigg och glad för min kinesiska lektion imorgon (vi studerar på ett universitet i staden)

Guds välsignelse
Lisa

Om equmenia

equmenia är en gemensam organisation för riksförbunden MKU, SBUF och SMU. equmenia är till för riksförbundens lokala föreningar, som bedriver verksamhet för barn och ungdomar i hela Sverige. equmenias första och största mål är att sprida evangeliet om Jesus Kristus bland barn och unga genom ord och handling.
Det här inlägget postades i Kina 11/12. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till December i Kina

  1. Marianne Enoksson skriver:

    Hoppas att ni får en god och välsignad julhelg och en bra fortsättning på er Kinavistelse…
    Marianne Enoksson

  2. Fredrik F skriver:

    圣诞快乐!🙂

Kommentera

