Afrikanska mästerskapen på afrikanskt vis

Förra veckan avgjordes afrikanska mästerskapen som i år spelats i Gabon och Ekvatorial Guinea. Zambia var laget som gick segrande ur årets upplaga och bara det var en stor händelse och en fantastisk historia i sig. Men jag tänker i detta inlägg inte gå in på resultat, bra matcher, straffmissar och målvaktstabbar. Jag tänker försöka beskriva hur det kan gå till när man följer turneringen på samma kontinent, i grannlandet till ett av värdnationerna. För även om Kongo missade att kvalificera sig, så har många av kongoleserna ändå följt mästerskapet slaviskt och jubel och rop av förtvivlan har ekat i kvarteren.

Det finns flera sätt av följa matcherna på. Första matchen jag såg var på en kongoles innegård, i ett skjul med svart byggplast och tre TV-apparater. Inträdet var 200 cfa, alltså ca 3 kronor och man fick verkligen valuta för pengarna, då man fick se tre matcher samtidigt: Spanska ligan, engelska ligan och så en kvalmatch i afrikanska mästerskapet. Svetten rann, då det var på eftermiddagen och solen stekte utanför. Tältet var fyllt till bredden och utanför, på innegården satt frun i huset och tvättade kläder. Efter lite luft i halvlek fick vi reda på att det bakom tältet fanns tre TV-apparater till, men då under bar himmel. Där valde vi att spendera andra halvlek, då vi såg Elfenbenskusten spela hem matchen.

De flesta av matcherna som jag kollade på, såg jag hemma i vardagsrummet hos min värdfamilj. Oftast var det pappan och jag som kollade och ibland lillbrorsan också. Min pappa är för rolig. Det var spelarnas frisyrer som kommenterades flitigast, men han spekulerade även vilt i vilket utav lagen som skulle vinna och hann bytte ofta sida flera gånger under matchen, allt eftersom matchen svängde fram och tillbaka. Dock avslutades varje match med ett ” Vad var det jag sa..” Men han hade ju redan nämnt alla tänkbara slutresultat, så inte var det så konstigt att han lyckades pricka rätt på det någon gång under matchen. En match hemma var speciell. Elen gick och kom tillbaka tre gånger. Första avbrottet var lite längre och varade under några minuter. Redan då tänkte jag ge upp och istället gå och lägga mig, men när elen sen kom tillbaka ekade glädjetjuten i kvarteret, för att sedan snabbt därpå följas av uppgivna, frustrerade skrik när den lika snabbt som den kommit tillbaka försvann igen. För att åter igen komma tillbaka och försvinna och hinna komma igen inom loppet av några minuter, för att sedan hålla i sig tills dess att domaren blåst av matchen och det var läggdags.

Finalen avslutades verkligen som en grande finale bör, tillsammans med flera andra utomhus med storbilds-TV. Tillsammans med volontärgänget tog jag mig till Bacongo, där det under mästerskapet funnits en stor duk, de visat matchen på. Tillsammans med tusentals kongoleser följde vi matchen. Det var folk överallt, på bilar, på trottoarerna, på stora fältet framför skärmen, mitt i vägen, ja överallt. Häftig inramning minst sagt.

Det är mycket fotboll nu, vilket det väl ska vara för en fotbollsvolontär. De få dagar som vi inte har något med fotboll på schemat och är lediga får man snabbt abstinens och tänker:

– Vad roligt det vore att spela lite fotboll idag…

Och tar man sig dessa dagar inte någonstans för att spela själv kan det med stor sannolikhet ändå bli till att följa någon match från sidlinjen eller framför TV’n. Behöver jag säga att jag trivs?🙂

/Sara

Om equmenia

equmenia är en gemensam organisation för riksförbunden MKU, SBUF och SMU. equmenia är till för riksförbundens lokala föreningar, som bedriver verksamhet för barn och ungdomar i hela Sverige. equmenias första och största mål är att sprida evangeliet om Jesus Kristus bland barn och unga genom ord och handling.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

