En tung dag i Brazzaville

Jag ryckte till och öppnade ögonen. Hade jag hört rätt? Var det verkligen en smäll? Fönstret hade öppnat sig och det var åter igen tyst. Jag satte mig upp i sängen och tittade ut genom fönstret. Då kom det igen fast denna gången var smällen kraftigare. Den öronbedövande smällande var helt overklig. Delar av taket rasade in och hela huset skakade. Jag trasslade mig ur mitt myggnät och gick ut i vardagsrummet. Jag möttes av min mamma som sprang förbi mig och vidare ut på gården. Jag frågade jag mina systrar gång på gång vad som egentligen händer. De svarade samma sak hela tiden: ”Vi vet inte men det är säkert ingen fara”. Då small det igen. Tavlor från väggarna åkte ner, glas sprack och ytterligare delar av taket rasade in. Mamma kom inspringandes igen i huset: ”Människor springer till höger och vänster men ingen vet någonting”.

Nu vet vi. De säger att det var en olycka och jag hoppas innerligt att de har rätt. Ett vapenförråd började brinna och en serie explosioner utbröt. Mängder av människoliv har skördats och tusentals är skadade. De tv-bilder som visas från kongolesiska lokalkanaler är  så hemska att se. Psykiskt är vi alla omskakade men fysiskt mår vi bra. Dagen efter känns allt så overkligt. Att veta att delar av staden helt och hållet har förstörts, det är fullständigt obegripligt.

Igår kväll avslutades dagen men en bönestund hemma i min kongolesiska familj. Jag skulle vilja uppmana er där hemma att göra detsamma. Kongo är i chock och människor har fått vibbar från tidigare krig. Be för Kongo, dess befolkning och landets framtid.

Hälsningar Markus Everstrand, Brazzaville.

Om equmenia

equmenia är en gemensam organisation för riksförbunden MKU, SBUF och SMU. equmenia är till för riksförbundens lokala föreningar, som bedriver verksamhet för barn och ungdomar i hela Sverige. equmenias första och största mål är att sprida evangeliet om Jesus Kristus bland barn och unga genom ord och handling.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

En kommentar till En tung dag i Brazzaville

  1. EvaBritt skriver:

    Vi ber med er för Kongo och alla drabbade!
    SVF/ EvaBritt

Kommentera

